Onheilstijding

Na de laatste onderhoudsbeurt hing er ineens een sticker op de liftdeur: “Deze lift is niet meer veilig. Alleen nog te gebruiken voor kliko’s en fietsen.” Dat viel de bewoners van dit kleinschalige appartementencomplex natuurlijk rauw op hun dak. In allerijl werd een offerte aangevraagd, want al deed de lift het nog wel, met deze mededeling in het achterhoofd waagde niemand het meer om hem te gebruiken. Een sticker als het spreekwoordelijke mes op de keel: dat kan anders, vindt Liftcentraal.

Voldongen feit

Goed liftonderhoud staat of valt met verwachtingsmanagement, zo blijkt weer eens uit dit praktijkvoorbeeld. Toen Liftcentraal deze lift nader onderzocht, bleek hij inderdaad defect en versleten, maar dat had geen verrassing mogen zijn voor de onderhoudsmonteurs. De problemen sleepten zich al langer voort, maar niemand had aan de VVE duidelijk gemaakt wat er nu precies speelde en wat daarvan de consequenties waren. De sticker stelde hen voor een voldongen feit, zonder dat dit van tevoren was besproken of zelfs alleen maar aangekondigd. Niet klantvriendelijk en ook niet nodig: een duidelijk moderniseringsplan met bijbehorend reserveringsadvies had hier veel onrust kunnen voorkomen.

Moderniseringsplan

Omdat de bewoners letterlijk en figuurlijk omhoog zaten, heeft Liftcentraal eerst voor een adempauze gezorgd door één specifiek besturingscomponent te vervangen. Die tijdelijke oplossing gaf ons de gelegenheid om tot een gedegen moderniseringsplan te komen, zonder dat de bewoners nog langer werden beknot in hun bewegingsvrijheid. In dit meerjarenplan geven we een transparant overzicht van onderhoud, risico’s, levensduur, kosten en geadviseerde reserveringen. Dat is overigens geen wet van Meden en Perzen, want de ene lift houdt het nu eenmaal langer vol dan de andere. Het geeft echter wel een duidelijk beeld van wat onze klanten mogen verwachten, ook qua budget, waardoor zij niet voor dit soort onaangename verrassingen komen te staan. Geen enkele lift heeft het eeuwige leven, maar door eerlijk en duidelijk te communiceren met onze klanten, komt het afscheid nooit onverwacht.

Benieuwd en graag zorgeloos advies?

Vul vrijblijvend het formulier in. Binnen twee werkdagen nemen wij contact met u op!